mandag den 16. januar 2017

Sangtekster til FROST





Lad Det Ske 
“Den glitrende sne dækker bjerget i nat
Ingen fodspor viser vej
Et helt isoleret rige og dets dronning. Det mig
Og vindens tuden spejler stormen indeni
Jeg har mistet alt til en ond magi
Luk ingen ind, Lad ingen se
Hold facaden det du forpligtet til
Luk af hver dag, Læg låget på
Nu skal de få
Lad det ske, Lad dem se
Jeg viser mig som jeg er
Lad det ske, Lad dem se
Jeg vil aldrig gemme mig mer’
Aldrig mer’ vil jeg lytte til dem
Ja det stormer men.
Det iskolde fjeld er mit sande hjem
Når man er lidt på afstand
Bliver alle ting så små
Og mit liv i frygtens lænker
Er slut må de forstå
Det blir’ mit store gennembrud
Nu gir’ jeg los går linen ud
Farvel til pligtens tyrani
Jeg er fri
Lad det ske, Lad dem se
De kræfter som jeg har fået
Lad det ske, Det forbi
Med skam og bitter gråd
Når jeg blir’ til den jeg er
Bryder stormen løs
Jeg ryster jord og himmel let som ingenting
Isblomster springer ud og samles i en sluttet ring
Og som krystaller står en tanke ganske klar
Kan aldrig vende hjem
Farvel til det der var
Lad det ske, Lad dem se
Nu er handskerne taget af
Is og sne, vil i se
Jeg er klar til en hel ny dag
Og med et, bryder lyset frem
Vinterstorm kom, men
Det iskolde fjeld er mit sande hjem”







Skal Vi Ikke Lave en Snemand?

“Skal vi ikke lave en snemand?
Kom ud og leg med mig
Vi laver aldrig noget mere
Du bor da her, du er ikke rejst din vej
Vi var så gode venner
Men nu er det slut
Og ingen vil sige hvorfor
Skal vi ikke lave en snemand?
Bare sådan en lille bitte snemand
Gå din vej Anna
Godt, jeg går
Skal vi ikke lave en snemand?
Eller cykle slottet rundt?
Nu er jeg træt af skænderierne
Med malerierne, det er vist ikke sundt
Du vinder Sjan
Jeg føler mig alene
Med det tomme slot
Og tiden der bare går
Jeg ved, du er derinde
Her er som et tomt og øde land
Folk siger: “vær tapper” og jeg prøver skam
Hvis du vil ha’ et kram, så luk mig ind
Vi har jo kun hinanden
Bare dig og mig
Hvad skal vi gøre nu?
Vi ku’ prøve at lave en snemand”







Jeg Har Ventet Alt for Længe

Anna: “Se skodder og porte åbnes nu
Det havde jeg da nærmest glemt de ku’
Og tænk vi har tallerkener til en hær
Det slut med at flaget står på halv
Det ikke en balsal før der er bal
Nu her ikke mørkt og stille mer’
Det blir’ mærkeligt at få gæster
Men jeg skal nok få det lært
Jeg er verdens mest parate vært
For jeg har ventet alt for længe
På at danse natten lang
Ny musik fra nye strenge
Snak og latter, lys og sang
Jeg har temmelig meget luft i maven
Så der sker i hvertfald noget
Ja jeg var ensom alt for længe
Nu det overstået
Jeg glæder mig til at hilse på hver og en!
Den eneste ene! Hvem ved?
Når jeg får den fine kjole på
Og finder det rigtige sted at stå
På én gang graciøst og nonchalant
Så ser jeg ham pludselig lige der
En høj og charmerende kavaler
Og får en helt afsindig sukkertrang
Men vi får talt og grint i timer
Det er mærkeligt at jeg tør
Det har jeg jo aldrig prøvet før
Jeg har ventet alt for længe
På lidt sjov og lidt magi
Jeg har ventet alt for længe
På ham jeg blir’ forelsket i
Og jeg ved det er fuldstændig tosset at tro det blir’ idag
Men jeg har drømt om det så længe
Det en chance jeg må ta’
Elsa: Luk ingen ind, lad ingen se
Kæmp alene, som du forpligtet til
Luk af hver dag
Og lyv dig kold
Et fejltrin, og jeg mister alt kontrol
Det en dag der kræver mod
Anna: Jeg er klar jeg tar’ imod
Elsa: Snart er det overstået
Anna: Træk ikke pinen ud
Elsa: Vagt, luk porten op og sig:
Værsgod!
Anna: Værsgod!
Jeg har ventet alt for længe
Elsa: Luk ingen ind, lad ingen se
Anna: Sæt drømmen fri fra det her sted
Elsa: Det et liv som du forpligtet til
Anna: Og chancen er der kun i dag
Elsa: Luk af
Anna: Til at finde kærlighed
Elsa: Luk af hver dag og lyv dig kold
Anna: Ka’ slet ikke sidde stille
Fest og farver, her er jeg!
For jeg har ventet alt for længe
Ska’ leve livet langt om længe
Og intet står i vejen
Uh!”





Småskavanker

“Hvad er problemet kære?
hvordan kan du sige nej til sådan en mand?
syntes du han vralter når han går?
er hans stemme grov og hård
syntes du ogs’ det en mærkelig pæreformet fod
skønt han går op i hygiejne
lugter han som man må sejne
men der findes ingen anden fyr så sød og tossegod
han har da klart et par småskavanker
tag nu hjernekemi
for når han tror han siger
ligesom dyr med gevir
er han ikke helt nede med biologi
han har da snart et par småskavanker
men alle trolde ved
man kan godt lave skrot til slot der er flot, det skal bare ha kærlighed
kan vi ikke godt tænke på noget andet nu?
vi står faktisk med et reelt problem her!
jaaa tydeligvis!
fortæl mig kære
syntes du han er en bangebuks
var hans manerer en gang juks
kan du lide han tissede ud i skoven
hvad?
skyldes den der triste mine
han er lidt for meget blondine
ser du ingen drømmeprins men mer en cirkusklovn
  han har da klart et par småskavanker
vi gætter på han har lus
men en lyseslukker der gik og sukker
bliver han vældig smuk, når han får et knus
vi kender kuren med småskavanker, og hjælper ham på vej
han er god og sjov og rigtig god hvis han får et kys af dig
hold op! hun er forlovet med en helt anden okay?
så hun har også lidt småskavanker
det gør ingenting
kom ik og sig mig, hun ik vil gi sig
og tjek engang hun har ingen ring
så hun har også lidt småskavanker
er blevet lidt komfus
Så hvis dagen er væk, er det klart som blæk
Så er hun klar til kys og knus
---
----
---
Prøv ik at lave ham helt om, for mennesker er som de er
men kærligheden kan vise jer der er mer´ end det man ser
folk er dumme ting og ender i den grønne sne
Men hvis de får lidt kærlighed
Hvis de får lidt kærlighed
Så skal du bare se, så vil det aldrig ske
alle render rundt med lidt småskavanker, det er vores arvegods
Fædre
Søstre
Brødre
De meget sødere
Så snart er der nogen der elsker os
Går du rundt med briller og mangler
Så skriv det heller ned
Hvis han er blank og har skavanker, skal du sende søde tanker
kys og
kys og
kys og
Kys og kærlighed

Kys og kærlighed
Uhhhh
Vil du Anna tage Kristoffer til troldvide ægte?
Vent hvad?
I er ved at blive gift










Vi Lukker Døren Op

“Hvis jeg nærmede mig en dør gik den i med et smæld
indtil du dukkede op og gjorde mig glad
Hele livet har jeg prøvet at finde mig selv
og det jeg si’r kan skyldes festen, og for meget chokolade
Men med dig, er jeg i mit es
Her hos dig fandt jeg min plads
Vi er i godt humør, mit hjerte gør et hop
Vi lukker døren op
Vi lukker døren op
Døren op
Vi lukker døren op
Vi to
Vi to
Vi to
Vi to
Vi lukker døren op
Jeg åbner munden
hvad?
så overtar’ du min
sandwich ja!
Det sku jeg lige til at sige
Tænk at der findes en
Der tænker ligesom mig
hov? hov igen!
Mentalt er vi så synkronet
som kuk-kuk manden med konen
Helt
Perfekt
Som par
Du og jeg
Det vi har
Det vi har
tro fra skæbne og sorg
bare vi to sammen siger stop
og lukker døren op
Vi lukker døren op
op
Nu er der endelig håb
For dig
og mig
for du
og jeg
Vi lukker døren op”








Til Sommer

Kristoffer: Javel ja, jeg gætter på
at du ikke har særlig meget erfaring med varme
Olaf: Niks
Men nogle gange lukker jeg lige øjnene engang
og forestille mig hvordan det bliver når sommeren kommer
” …blomst og bi
snebold – en man kan puste i
og jeg gør det som vi snemænd kan li’
hver sommer
en drink  – nu du spørg
bare tanken kan gøre mig blød som smør
højt humør og klædelig kulør
til sommer
åh tænk at drive dovent rundt
i en vuggende kondol
og se hvordan sne
reagerer på varme og sommer sol
nye folk: Jeg siger hej
jeg er kølig og rimelig sej
det er jeg sikker på de siger om mig
til sommer
la la da du oh ba ba ba ba bu
både varme og kulde er super intens
begge to sammen giver dobbel gevinst
vinteren viger smid frakke og bælte
for snart bliver det sommer
og så vil jeg
synge og danse
hvis livet føles osm en boksekamp i dag
så husk når det bliver sommer
kan man dampe af
himlens blå fred og ro
og I skal da med i to
når jeg finder det sted vi snemænd skal bo
til sommer
Kristoffer: Jeg siger det til ham
Anna: Det kan du lige vove på
til sommer”







Rensdyr Er Bedre End Mennesker

“Rensdyr er bedre end mennesker, synes jeg, Svend
men hvad siger du?
– Ja, mennesker de slår dig eller tror de forstår dig
Jeg kender kun dig som er god.
Årh tak makker
Men mennesker, de dufter nu bedre
Svend, har jeg ikke ret?
– Det er sandt nok javel, lige undtagen dig selv.
Orgh den sad
Så siger jeg godnat
– godnat.
Håber du drømmer rart”










Det Frosne Hjertes Slag

Født ad regn og vestenvind som frosten og hvide hærde.
Et nådesløst, men skøn trofæ af det klingrende, kolde hjerte.
Slå isen itu, huk dig ind.
Trods kærlighed og frygt i dit sind.
Lad dig ikke holde hen, stands med tunge drag.
Det frosne hjertes slag.
Hey, ho, pas nu på og lad gå.
Underværk, Virkelig stærk, farefuld, kold.
Vinden må vende i isens vold.
Stærkere end ild, stærkere end vand, stærkere end hundrede mand.
Født af frost og storm og sne, her åbner et nådesløs hærde.
Et nådesløs, men skønt trofæ af det klingrende, kolde hjerte.
Slå isen itu, huk dig ind.
Trods kærlighed og frygt i dit sind.
Gør du dig hård, så huk igen, stands med tunge drag.
Det frosne hjertes slag.